زن و قدرت در خانواده (تحلیل محتوای شش رمان پرفروش دهة اخیر)
نویسندگان
چکیده
«زن و قدرت در خانواده» تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش سالهای 1378 تا 1388 است که نویسندگان آنها همگی زن بودهاند. این مقاله نحوة بازنمایی قدرت زنان در خانواده و شکل مناسبات زنان با سایر اعضای خانواده را در این شش رمان بررسی میکند. در این بررسی، ایدههای جامعهشناسی رمان و ادبیات عامهپسند مطالعات فرهنگی بهکار گرفته شده و به جایگاه زنان و قدرتشان در خانواده و تلاششان در جایگاه یک طبقة فرودست برای مقاومت و قدرتیابی توجه ویژه شده است. معیارهای اصلی انتخاب رمانها، پرفروشبودن، زنبودن نویسنده، زنبودن شخصیتهای اصلی رمان، و تأکید داستان بر ابعاد قدرت زنان در خانواده بوده است. تاریخ اولین چاپ همگی این آثار بعد از دهة 70 است که به عقیدة میرعابدینی (1379) دورهای است که تحول چشمگیری در حضور زنان در عرصههای مختلف اجتماعی از جمله رماننویسی، بهویژه در رمانهای عامهپسند، اتفاق افتاده است. در این پژوهش، از تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده که به جای درنظرگرفتن فرضیهها و اثبات قضایای نظری، بر استفاده از مقولههای اخذشده از الگوهای نظری تأکید دارد. در این مقاله، مقولههای اصلی «قدرت» و «شخصیت زن داستان» به کمک مقولههای فرعیتر تعیین مصداق شده و از این طریق در تحلیل رمانها و برای پاسخگویی به اهداف تحقیق بهکار رفتهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد شخصیتهای اصلی زن در این رمانها به دنبال تعریف جدیدی از هویت و قدرت زن در خانوادهاند؛ قدرتی که کم و بیش از بهچالشکشیدن قدرت همهجانبة مردان شکل می گیرد. با این حال، زنان این رمانها عناصری در کنار مردان و نه در برابر آنها تصویر میشوند که خوشبختی را با مردان و در زیر چتر حمایت آنان مطالبه میکنند. به عبارت دیگر، قدرتیابی جدید زنان در این رمانها، به دنبال استقلال مطلق از مردان نیست و این نکته خود یکی از مهمترین دلایل پرفروشبودن این رمانها در میان زنان خانهدار است.
منابع مشابه
زن و قدرت در خانواده (تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش دهه اخیر)
زن و قدرت در خانواده, تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش دهه اخیر، در سال های 1378 الی 1388 موضوع پژوهش حاضر است.در این پژوهش کوشش شده است به این سوالات پاسخ داده شود که در رمانهای زنان نویسنده دهه اخیر, قدرت زنان چگونه بازنمایی شده و این رمان ها چه نوع مناسباتی از روابط بین زن و خانواده را بازنمایی می کنند, و تجربه زن در خانواده به چه صورت تصویر شده است. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر با مطالعه جامع...
15 صفحه اولزن ، قدرت و خانواده پژوهشی در جایگاه زن در هرم قدرت در خانواده
قدرت و تسخیر آن از اهم مباحث اجتماعی است. خانواده نیز از آن مستثنی نیست. در جوامع سنتی تولید پدیده ای با نام و به مضمون قدرت در خانواده تحقق می یافت معمولاً در تسخیر مرد قرار می گرفت. پیدایی پدرسری در خانواده موجبات پیدایی و گسترش مردسالاری را در جامعه نیز فراهم آورد و با آن مردیت به نحوی خود حائز امتیازات خاص گردید که ما از آن با عنوان مردیت استعلایی یاد می کنیم؛ اهداف این مقاله به قرار زیر است...
متن کاملزن ، قدرت و خانواده پژوهشی در جایگاه زن در هرم قدرت در خانواده
قدرت و تسخیر آن از اهم مباحث اجتماعی است. خانواده نیز از آن مستثنی نیست. در جوامع سنتی تولید پدیده ای با نام و به مضمون قدرت در خانواده تحقق می یافت معمولاً در تسخیر مرد قرار می گرفت. پیدایی پدرسری در خانواده موجبات پیدایی و گسترش مردسالاری را در جامعه نیز فراهم آورد و با آن مردیت به نحوی خود حائز امتیازات خاص گردید که ما از آن با عنوان مردیت استعلایی یاد می کنیم؛ اهداف این مقاله به قرار زیر است...
متن کاملایدئولوژیِ جنسیتیِ بصری در آثار نقاشان زن و مرد با موضوع پرترة زنان در شش دهة گذشته در ایران
با نگاهی مقایسهای میان آثار نقاشان مرد و زن که به تصویر چهرة زن پرداختهاند و بررسی این آثار در طول تاریخ نقاشی معاصر ایران که نگارندگان آن را به سه دورة مجزا تقسیم کردهاند میتوان به نتایج قابل توجهی دربارة ایدئولوژیِ جنسیتی موجود در این آثار دست یافت. این پژوهش با تلفیق دو مفهوم ایدئولوژیِ جنسیتی و ایدئولوژیِ بصری به صورت «ایدئولوژیِ جنسیتیِ بصری» و کاربست این سازة مفهومی در تحلیل نمونههایی از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جامعه شناسی هنر و ادبیاتناشر: دانشکده علوم اجتماعی
ISSN
دوره 5
شماره 1 2013
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023